Albert Heijn koploper duurzame supermarkten

AH: vooruitgang maar veel ruimte voor verbetering

Uit onderzoek van Rank a Brand is Albert Heijn net zoals vorig jaar verkozen tot de meest duurzame supermarkt. Er zijn echter nog veel verbeterpunten.

De supermarkten zijn getest op duurzaamheid en transparantie. De woordvoerder van Rank a Brand is sceptisch over de uitslag van het eigen onderzoek: ‘Albert Heijn is net zoals de andere koplopers flink vooruit gegaan, maar ze kunnen nog veel verbeteren.’

‘Zo hebben ze bijvoorbeeld op het onderdeel milieu niet eens de helft van de punten behaald. Albert Heijn is nu beoordeeld met een B-label. Meer aandacht zou ze volgend jaar wellicht tot een A-label kunnen brengen’ aldus Rank a Brand. De meeste supermarkten voldoen nog niet aan 15 procent van de criteria en eindigen dus ook met een E label.

Ondanks vooruitgang bij verschillende supermarkten, is het gat tussen hen en Albert Heijn is erg groot. ‘Transparantie is bij veel supermarkten een probleem. Als meer supermarkten openheid van zaken zouden geven, dan zou er wellicht een andere uitslag kunnen komen. Wij gebruiken alleen bronnen met namen en cijfers, intenties zonder namen zijn te dun,’ meldt Rank a Brand.

Het onderzoek werd gehouden onder twintig populaire supermarkten. De Albert Heijn wordt gevolgd door Jumbo en Deen, die eindigden met een C-label. Volgens Rank a Brand hebben vooral Jumbo en Plus ‘een enorme inhaalslag’ gemaakt. Veel andere supermarkten zijn weinig transparant over hun duurzaamheidsbeleid.

Er is geen enkele supermarkt die beloond werd met een A-label. Wel hebben er vergeleken met 2011, toen het onderzoek ook werd uitgevoerd, veel verbeteringen plaatsgevonden. ‘Op het gebied van Fair Trade zijn er veel verbeteringen te zien, het assortiment is inmiddels een stuk uitgebreid. Het belang van boeren in ontwikkelingslanden is goed doorgedrongen’.

Alle supermarkten, met uitzondering van Ekoplaza, scoorden onder de maat als het ging op dierenwelzijn. Albert Heijn en Jumbo hanteren minimaal één Beter-Leven ster voor hun varkensvlees, maar voor ander vlees worden er geen minimale eisen gehanteerd.

Op het gebied van groene energie en broeikaseffecten is ook nog veel te halen. Alleen Albert Heijn en Jumbo zijn naar buiten gekomen met presentaties op dit gebied.

www.duurzaambedrijfsleven.nl

 

Lees ook:Grolsch het groenste biertje
Lees ook:Grolsch wederom het groenst
Lees ook:Plofkip in de prijzen
Lees ook:Eens een keer goed nieuws: Rabobank wint Gouden Koffiekopje 2013
Lees ook:KPN: WNF-doelstellingen duurzaamheid gehaald in 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.