Grolsch het groenste biertje

Merkenvergelijker Rank a Brand heeft het jaarlijkse duurzame bieronderzoek gepubliceerd. Grolsch komt als koploper uit de bus.

Ook in 2011 scoorde Grolsch de meeste punten op duurzaamheid. De nummers twee en drie in de ranglijst worden ingenomen door respectievelijk Bavaria en Gulpener. In totaal onderzocht Rank a Brand de 15 bekendste biermerken in Nederland en bracht het de duurzame prestaties op het gebied van klimaat- en milieubeleid in kaart.

Bijna alle merken tonen forse verbeteringen ten opzichte van de resultaten uit 2011, met bovenal een flinke afname van het waterverbruik en de CO2-uitstoot per gebrouwen biertje. Grolsch is de beste allrounder, Bavaria is het zuinigst met water en heeft de minste CO2-uitstoot per biertje. Ook zetten de merken steeds meer in op het gebruik van grondstoffen van duurzame landbouw, met Gulpener als de grote uitblinker.

Opvallend is dat biergigant Heineken veel aandacht aan duurzaamheid geeft, maar niet bovenin de ranking staat. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: ‘Als we ons enkel richten op de Nederlandse brouwerijen van Heineken, zou de score hoger zijn. Rank a Brand kijkt echter naar het merk als geheel, dus ook naar internationale prestaties als het een internationaal merk betreft. En die prestaties zijn lager, al laat Heineken in het buitenland in toenemende mate verbeteringen zien.’

Een volgend punt waar biermerken stappen op kunnen zetten, is het reduceren van de milieu-impact van verpakkingsmateriaal zegt Oskam. ‘Verpakkingen dragen bij aan een fors deel van de milieubelasting van bier. We zien al mooie voornemens en de biermerken tonen de eerste initiatieven, zoals de lichtere kroonkurk bij Grolsch. Wij voorspellen dat dit punt de komende jaren veel aandacht gaat krijgen.’

Het jaarlijkse bieronderzoek is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op http://www.rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.

 Bron: adformatie (Jaap Bartelds)

Lees ook:Grolsch wederom het groenst
Lees ook:Albert Heijn koploper duurzame supermarkten
Lees ook:Heineken neemt grootste elektrische vrachtwagen van Europa in gebruik
Lees ook:Video: Everything is NOT awesome!
Lees ook:Duurzame producten ongevoelig voor de crisis

Eén reactie op “Grolsch het groenste biertje

  1. Karin Muller

    Van harte welkom, Joost. Leuk thema! Veel succes van je collega van celeb.blog!

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.