Categorie: "Bedrijven"

Volkswagen groenste Duitse merk

Volkswagen behoort tot de groenste merken ter wereld. Dit blijkt uit de wereldwijde duurzaamheidsranking ‘Best Global Green Brands 2012’. In de top-tien klom Volkswagen van de zesde naar de vierde plaats. Daarmee is Volkswagen de meest milieuvriendelijke Duitse autofabrikant én het groenste bedrijf van Duitsland.

De Best Global Green Brands-lijst wordt sinds 2011 opgesteld door consultancybureau Interbrand. Het bureau analyseert op basis van 82 criteria de daadwerkelijke inspanningen van grote bedrijven op het gebied van milieubescherming en duurzaamheid. Tevens onderzoekt het de perceptie van de groene activiteiten van de bedrijven door meer dan 10.000 personen uit tien belangrijke geïndustrialiseerde landen daarover te ondervragen.

Financiële steun om bedrijfsvoering te verduurzamen.

De subsidieregeling Biodiversiteit & Bedrijfsleven is geopend op 1 augustus en sluit op 26 september 2012, om 17.00 uur. De regeling stelt 2,5 miljoen euro subsidie beschikbaar voor bedrijven die het behoud en duurzaam gebruik van biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen opnemen in hun strategie en bedrijfsvoering. Met behulp van het subsidiegeld kunnen bedrijven (pilot-)projecten uitvoeren om hun bedrijfsvoering te verduurzamen.

Doel
Met behulp van het subsidiegeld kunnen bedrijven pilotprojecten uitvoeren om hun bedrijfsvoering te verduurzamen, zodat de negatieve impact op biodiversiteit en ecosystemen substantieel wordt teruggedrongen (‘No Net Loss’).

 

Duurzaam ondernemen

Doe-het-zelf zonnepaneel in opkomst

Als warme broodjes gaan de doe-het-zelf paketten voor zonnepanelen over de Rotterdamse toonbank van retailer Correct. Binnenkort ook bij u in de buurt verkrijgbaar.

Zonnepaneleninstallaties op plat dak met Suntech panelen bij twee woningen.

‘Als Correct het niet heeft, vergeet het dan maar!’, luidt sinds jaar en dag de slogan van de Rotterdamse retailer in witgoed en computers. Die slagzin betreft nu ook zonnepanelen voor op daken van woningen. Want sinds kort kunnen consumenten in de Maasstad bij het Rotterdamse familiebedrijf ook terecht voor een doe-het-zelf pakket van drie Suntech-zonnepanelen met alle toebehoren.

1000X EKO


Kaasboerderij Noorderlicht in Noordeloos is het 1000e biologische bedrijf dat een licentie voor het gebruik van het EKO-keurmerk heeft gekregen. Het bedrijf staat model voor het EKO-keurmerk:  biologisch met aandacht voor duurzaamheid in al zijn aspecten. Per 1 juli 2012 is voor alle verpakte biologische producten het officiële Europese logo voor biologische landbouw en voeding verplicht. Veel biologische bedrijven willen dat daarnaast het vertrouwde EKO-keurmerk behouden blijft voor de consument. Vandaag werd de duizendste licentiehouder genoteerd: melkveebedrijf  Noorderlicht in Noordeloos. Het EKO-keurmerk staat voor een biologisch product van een bedrijf dat extra inspanningen verricht op het gebied van verduurzaming.

Ondanks crisis gaan bedrijven voor duurzaam

MVO Nederland, de netwerkorganisatie voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, verwelkomde afgelopen week haar tweeduizendste partner. De onafhankelijke stichting motiveert ondernemers om duurzaam te werken, en merkt dat zowel grote bedrijven als het midden- en klein bedrijf zich aanmelden. De economische malaise lijkt hen hier niet van te weerhouden.

“MVO is hét antwoord op de vraag naar kostenreductie en innovatie in tijden van economische onzekerheid,” aldus Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland. “Wij bieden ondernemers met MVO-ambitie een onafhankelijk platform dat leidt tot duurzaamheid, new business en innovatie. En dat is broodnodig.”

Bioplastics is gaaf!

Kunststoffen gemaakt uit maïs, zetmeel of suikerriet hebben de toekomst, weten ze bij Stenden Hogeschool in Emmen. ‘De toepassingen zijn oneindig.’
De chemie moet af van het imago dat ze vies is en stinkt, vinden ze op de Stenden Hogeschool in Emmen. Studenten doen daar onderzoek met biokunststoffen als alternatief voor de gangbare, op aardolie gebaseerde kunststoffen. Onlangs zijn lectoren Rudy Folkersma en Jan Jager aangesteld om het instituut uit te bouwen tot een toonaangevend kenniscentrum. Jager: “De komende decennia gaan we werken aan groenere en slimmere materialen. Die hebben de toekomst. Sterker nog: de industrie vraagt erom.”

Eetbare verpakking scheelt een hoop afval

Als de sinaasappelsap op is, de schil opeten. Of gazpachosoep verpakt in een eetbaar omhulsel, met tomatensmaak. Het klinkt als een rigoureuze oplossing om de afvalberg die we met z’n allen produceren, kleiner te maken. Maar als het aan de Amerikaanse Harvard-onderzoeker en ontwerper David Edwards ligt, is het snel haalbaar. Nadat hij eerder al inhaleerbare chocolade ontwikkelde, introduceert hij nu de eetbare verpakking.

De Beukelaer kiest alleen nog voor duurzame chocolade

From 1st July 2012 Griesson  -  de Beukelaer will purchase  only UTZ Certified cocoa for all their branded chocolate & biscuit  products. The Germany based family business is one of Europe’s leading  companies in the sweet and savoury baked goods market. Well-known brands like Prinzen Rolle, DeBeukelaer, Griesson, Tekrum and many others will  carry the UTZ logo on-pack from July onwards.

“This commitment is an  important step to create a world where sustainable farming is the norm.”  says Han de Groot, Executive Director UTZ Certified. “Thanks to  Griesson – de Beukelaer we are able to help farmers, workers and their  families to fulfill their ambitions and contribute to safeguarding the  earth’s natural resources, now and in the future.”

(voor meer info: www.utzcertified.org)