Categorie: "Bedrijven"

ISO introduceert standaard eco-keurmerken

ISO is de wildgroei rondom eco-keurmerken zat en introduceert een nieuwe standaard die de consument houvast moet bieden.

“Consumenten kunnen alleen hun voorkeur uiten als ze toegang hebben tot heldere en accurate informatie die makkelijk vergelijkbaar is,” zegt de International Standard Organisation (ISO). De wildgroei aan eco-keurmerken gooit echter roet in het eten. Vooral merken die zichzelf milieuvriendelijk of groen noemen zonder dat te onderbouwen. “Labels kunnen inaccuraat zijn of, zelfs als deze accuraat zijn, verwarrend voor de consument.”

Daarom introduceert de in Genève gevestigde organisatie drie richtlijnen voor keurmerken. Een soort keurmerk voor keurmerken dus. Labels van ISO zijn wereldwijd de meest gebruikte manier om processen en producten in het bedrijfsleven te standaardiseren en kwaliteitsgaranties te geven. Zo schrijft het bedrijf standaarden voor energiemanagementsystemen en voedselproductie voor. In totaal heeft het 19.500 van dit soort standaarden, die zijn vrijwel op alle vakgebieden van toepassing.

De drie nieuwe labels zijn uitbreidingen op de bestaande serie richtlijnen binnen de ISO 14000-serie. Gemene deler tussen de drie labels is dat milieuvriendelijke beweringen te allen tijden onderbouwd worden met geaccepteerde testmethodes. Ook moet altijd inzichtelijk kunnen worden gemaakt waarop de uitspraken zijn gebaseerd.

Het eerste label krijgt de code 14021 en is bedoeld

VBDO: private equity weinig duurzaam

Duurzaamheid krijgt weinig aandacht van private equity-investeerders. Dat stelt de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) op basis van eigen onderzoek.
Van de zestien onderzochte grote private equity-huizen die actief zijn in Nederland blijken er zeven geen duurzaam investeringsbeleid te hebben. Het beleid van de overige partijen verschilt sterkt in kwaliteit.
Koplopers op het terrein van duurzaam investeringsbeleid zijn KKR, 3i en Permira. Achterblijvers zijn Avedon Capital Partners, Oranje-Nassau Participaties, Parcom Capital en Rabo Private Equity.
Volgens de VBDO is het van groot belang dat private equity-partijen een stevig duurzaam beleid voeren, omdat ze doorgaans investeren voor de lange termijn en als grootaandeelhouder betrokken zijn bij de door hen opgekochte bedrijven.
‘Helaas blijkt dit blijkt dit in de praktijk anders te zijn.

Stationscan Duurzaamheid moet treinstations vergroenen

ProRail en NS lanceert met W/E adviseurs de online softwaretool Stationscan Duurzaamheid. Met descan wordt inzicht verkregen in de duurzaamheidsprestaties van een treinstation op het gebied van energie, milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde.

De scan analyseert voorpleinen, stationshallen, winkels, transferruimten en perrons op vijf thema’s: Energie, Milieu, Gezondheid, Gebruikskwaliteit en Toekomstwaarde. Inmiddels zijn bijna 100 stations de maat genomen, variërend van kleine stations met weinig voorzieningen tot grote en complexe stations.

McDonald’s VS stapt over op duurzame vis

Alle McDonald’s-vestigingen in de VS hebben het MSC-certificaat voor duurzame vis verkregen. Als een van de grootste Amerikaanse visafnemers heeft het bedrijf veel invloed op de wereldwijde visserij.
Vanaf februari zal het MSC-label te vinden zijn op alle verpakkingen van visproducten bij McDonald’s. Dit valt samen met de introductie van een nieuw visproduct, gemaakt van duurzame vis. “Miljoenen klanten van McDonald’s hebben nu de kans om duurzame visserij te ondersteunen,” aldus Rupert Howes, CEO van non-profit organisatie Marine Stewardship Counsel (MSC).

In totaal heeft McDonald’s 14.000 vestigingen in de Verenigde Staten. In Europa is McDonald’s al een stap verder. Hier gingen in 2011 alle 7.000 vestigingen over op MSC-gecertificeerde vis.
Het MSC geeft certificaten uit voor duurzame visserij. Een MSC-certificaat garandeert dat de visstanden behouden blijven en dat lokale gemeenschappen die afhankelijk zijn van de visserij zich kunnen handhaven.

Crowdfunding levert duurzame ondernemers tonnen op

Sinds de lancering hebben duurzame ondernemers via crowdfundingplatform Oneplanetcrowd ruim €200.000 aan alternatieve investering binnengehaald.
Het platform heeft sinds de start op 10 oktober via 2.000 crowdfunders meer dan €208.000 opgehaald. Drie projecten – zonnelampje WakaWaka, online medium De Nieuwe Pers en het plantaardige ijs van Professor Grunschnabel – zijn ruim voor de einddatum volledig gefinancierd.
Succes dus voor duurzame ondernemers die moeilijk aan financiering komen via reguliere kanalen als bankkredieten en venture capital. Het platform staat nog steeds open voor geïnteresseerde ondernemers die hun idee kunnen pitchen bij Oneplanetcrowd.

Zonnelampje WakaWaka is de grote gangmaker. Binnen 48 uur was 200 procent van het doelbedrag van €25.000 opgehaald. Inmiddels staat de teller op bijna €157.000. Met het geld kan oprichter Camille van Gestel de productie van het nieuwste model, de WakaWaka Power, opstarten.

Top 5 trends in duurzaam beleggen

De belangstelling voor duurzaamheid in de financiële sector heeft een grote vlucht genomen. Wat waren de meest positieve ontwikkelingen van 2012? En welke zien we terug in het nieuwe jaar? Ikbelegduurzaam.nl zette ze op een rij:

1. Particulieren sparen en beleggen steeds vaker duurzaam. Ondanks het verslechterde economische klimaat hebben Nederlanders hun geld toch duurzaam laten renderen met een omvang meer dan 18 miljard Euro.

2. Duurzame ondernemingen doen het beter op de beurs. AEX-genoteerde bedrijven die veel aandacht schenken aan MVO presteren 36% beter op de beurs dan ondernemingen die dat niet doen.

3. Per 1 januari 2013 is het bij wet verboden te investeren in clustermunitie. Dit heeft het kabinet onlangs besloten naar aanleiding van het verontrustende rapport ‘Worldwide Investments in Cluster Munitions’.

4. Ook wil het kabinet in het nieuwe jaar het beloningsbeleid van pensioenfondsen fors aanpakken. Niet alleen moet het beleid voortaan schriftelijk worden vastgelegd en geopenbaard, maar bovendien mag het beleid niet meer aanmoedigen tot het nemen van onaanvaardbare risico’s.

5. Veel mensen hebben een negatief beeld van de financiële sector. Om dit te veranderen heeft Triodos als eerste bank een ludieke campagne bedacht: “wat wil jij veranderen’? Vanaf nu kunt ook u uw mening geven over duurzaamheid en geld!

Ikbelegduurzaam is hèt onafhankelijke blog over duurzaamheidsbeleid van Nederlandse banken, pensioenfondsen en beursgenoteerde ondernemingen.

http://ikbelegduurzaam.nl

PUMA lanceert biologisch afbreekbare sneaker

Je oude sneakers waar grond van wordt gemaakt? Afgedragen T-shirts volledig gerecycled tot een nieuwe shirt?
Vanaf februari 2013 gaat dit gebeuren.

PUMA, leverancier van sportproducten, lanceert haar nieuwe InCycle lijn met daarin sportschoenen, rugzakken, trainingjacks en T-shirts die volledig recyclebaar of biologisch afbreekbaar zijn. Als de producten ‘echt niet meer kunnen’ stop je ze in een bak bij de PUMA winkels, het zogenoemde “Bring Me Back program”.

PUMA InCycle gebruikt biologisch afbreekbaar plastic, gerecycled polyester en organisch katoen.
De rugzak wordt weer teruggestuurd naar de fabrikant die er vervolgens een nieuw exemplaar van maakt. De oude sneakers en T-shirts worden door een composteer fabrikant omgezet in humus en vormen dan weer onderdeel van de natuur.

 

http://earth911.com/news/author/ccaldwell/

 

 

Ikea duurzaamste merk van Nederland

Ikea wordt door consumenten gezien als meest duurzame merk. Dat blijkt uit de Sustainable Image Index 2012. Ikea voert de lijst van meest duurzame merken c.q. organisaties nu al voor de derde keer aan. Tweede en derde plek worden bezet door FrieslandCampina en Rabobank. De Sustainable Image Index (SSI) meet de beleving van duurzaamheid onder 1.050 consumenten.

Ten opzichte van vorig jaar wisten AirFrance KLM, Essent en Rabobank hun positie sterk te verbeteren, terwijl Achmea, Apple en de Bijenkorf dit jaar de verliezers zijn. FrieslandCampina heeft een duurzame strategie geformuleerd, Route2020, die blijkbaar ook door de Nederlandse consument wordt herkend: het zuivelbedrijf stijgt vijf plaatsen naar nummer 2. Ook de nummer 3, Rabobank, stijgt fors: acht plaatsen. HEMA en Philips maken de top5 compleet.

Bol.com blijft in de top10 ondanks een relatief lagere waardering van de Nederlandse consument voor de manier waarop het bedrijf omgaat met de ‘planeet’. Bol.com weet dat echter te compenseren op de andere drie factoren die duurzaamheidsbeleving bepalen: ‘People’ (mensen), ‘Persistence’ (bestuur) en ‘Performance’ (productkwaliteit). Nieuw in de top10 is Samsung, dat in elk geval in duurzaamheidsbeleving concurrent Apple ver achter zich laat. Onderaan de ranking vinden we organisaties als het Rijk (40), Shell (39) en TNT (38).

MVO-manager van het jaar 2012: Annette van Waning

Op het 13de Nationaal Sustainability Congres is Annette van Waning (MVO Manager bij Vebego) dinsdag verkozen tot ‘MVO Manager van het Jaar 2012’. Frank Heemskerk (lid Raad van Bestuur Royal HaskoningDHV) reikte de bokaal uit en overhandigde een cheque voor een geheel verzorgd weekend voor twee personen in het duurzaamste hotel van Nederland: Green Meets in Erica (Drenthe). Advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, ondernemingsorganisatie VNO-NCW en duurzame tapijttegelfabrikant Interface organiseerden dit jaar voor het eerst deze MVO-manager van het jaar-verkiezing.
Een deskundige jury had eerder uit de 38 deelnemende MVO-managers drie personen genomineerd voor deze titel. Naast Annette van Waning waren dit Andre Veneman (AkzoNobel) en Emma Coles (Ahold). Leden van de LinkedIn-groep MVO-professionals hebben hun voorkeursstem kunnen uitbrengen op één van deze drie genomineerden. Deze stemming woog voor 60 procent mee in het eindoordeel. Op het Nationaal Sustainability Congres, het grootste jaarlijkse congres op het gebied van MVO en duurzaamheid, konden de ruim 700 deelnemers via SMS stemmen op hun favoriete kandidaat. Deze stemming woog voor 40 procent mee.
Milieuvriendelijk opereren in de schoonmaaksector is voor Annette van Waning (Vebego) vanzelfsprekend. Vanuit die basis heeft zij bij Vebego (een familiebedrijf dat zich vooral richt op schoonmaak- en uitzenddiensten) vooral ook de sociale kant van MVO op een unieke wijze vormgegeven.

Kristal voor meest transparante bedrijf

De jaarlijks terugkerende Transparantiebenchmark laat zien welke bedrijven het meest transparant zijn over hun bedrijfsvoering. Via het onderzoek dingen bedrijven mee naar de Kristalprijs. Dit jaar zijn AkzoNobel, DSM en Philips genomineerd. Daarmee kent De Kristal dezelfde genomineerden als vorig jaar. Ook toen scoorden AkzoNobel, DSM en Philips het hoogst in de Transparantiebenchmark. Het ministerie van EL&I houdt dit onderzoek naar de kwaliteit van maatschappelijke verslaggeving elk jaar onder de circa 500 grootste ondernemingen van Nederland.
Ondernemingen die meedoen aan de Transparantiebenchmark moeten onder meer de volgende vragen beantwoorden:

  • Geeft de verslaggeving inzicht in de invloed van de onderneming op mens, milieu en samenleving en de positie in de keten?
  • Welke doelen heeft de onderneming op milieu- en sociaal gebied en zijn die doelen bereikt?
  • Vinden gebruikers de MVO-doelen uit de verslaggeving ook relevant?
  • En, niet onbelangrijk: is het verslag voor iedereen begrijpelijk geschreven?

Bedrijven die dergelijke vragen goed kunnen beantwoorden en zijn opgenomen in de Transparantiebenchmark, blijken hun MVO-prestaties daadwerkelijk te verbeteren, aldus EL&I.