Zaanstad krijgt smartgrid voor elektrische auto’s op zonne-energie

Het smart-grid van de gemeente Zaanstad is een feit. Onder de naam ‘Tanken op eigen dak’ is een systeem geïntroduceerd, waardoor zonne-energie, eigen elektrische auto’s en het energiecontract op elkaar worden afgestemd. Het smart-grid is een ICT systeem, dat informatie verstrekt over energiegebruik en -behoefte. Daarnaast wordt het transport van producenten naar afnemers geregeld. Door het optimaliseren van vraag en aanbod kunnen pieken worden voorkomen. Dat maakt de gebruikte elektriciteit goedkoper. Ook is energie uit duurzame bronnen, zoals zonnepanelen, optimaal te distribueren en in te zetten.

In een zogeheten smart grid wordt niet alleen elektriciteit binnen een verzameling producenten en afnemers getransporteerd, maar ook informatie over energiegebruik en -behoefte (middels een ICT-systeem). Zo kunnen bijvoorbeeld pieken in de vraag worden voorkomen, wat stroom goedkoper maakt. Ook is energie uit duurzame bronnen, zoals zonnepanelen, optimaal te distribueren en in te zetten. Het eigen smart grid dat de gemeente al een maandje heeft getest, zorgt ervoor dat vraag en aanbod van elektriciteit slim op elkaar worden afgestemd. Het aanbod van energie uit de gemeentelijke zonnepanelen is grillig, maar voorspelbaar aan de hand van de weersverwachting. Even grillig en voorspelbaar is het gebruik van energie door de – inmiddels 16 – eigen elektrische auto’s van de gemeente. Het reserveringssysteem voor de wagens geeft immers enige tijd tevoren aan welke behoefte aan opgaladen auto-accu’s er is.

Met het smart grid, dat voortkomt uit de wens van de gemeenteraad om in 2020 energieneutraal te zijn, wil Zaanstad ook het voorbeeld aan de hele gemeente geven, legt milieuwethouder Robert Linnekamp uit. “Je moet anderen enthousiasmeren voor slim energiegebruik. Maar we beginnen bij onszelf.” In de toekomst wil Zaanstad het smart grid inzetten voor bedrijven en bijvoorbeeld woningcorporaties. “Wellicht kunnen we ook windturbines van andere partijen aansluiten.” Het energiecontract met de leverancier is ook herzien en gaat nu uit van schone stroom en energiebesparing.

De inzet van het smart grid (REloadIT geheten) in Zaandam zorgt ervoor dat op basis van vooraf vastgelegde regels, tarieven en verwachtingen de energie wordt gedistribueerd, in samenspraak met de leverancier van energie uit het vaste net. Het is immers vaak niet mogelijk het hele wagenpark op zonne-energie te laten rijden. Wel kan bijvoorbeeld het laden van de auto’s worden uitgesteld tot het moment dat er zonne-energie voorhanden is, waardoor het vaste net wordt ontzien. Linnekamp: “Het heet een smart grid, maar waarin je slim moet zijn ies natuurlijk het gebruik zelf. Hoe voorspelbaarder het gebruik, hoe lager het tarief.” Het slim aansturen van gemalen (die maar een uur of zes per dag hoeven te draaien) zou zo ook een mooi voorbeeld van slim gebruik kunnen zijn, denkt Linnekamp.

In februari bleek maar 15 procent van de door het wagenpark gebruikte stroom met zonne-energie te dekken. Linnekamp gaat ervan uit dat bij meer zon en door het groeiende aantal zonnepanelen op de gemeentelijke gebouwen het wagenpark geheel op zonnestroom kan rijden.

Bron: iNSnet

Lees ook:Zonne-energie neemt grote vlucht in Californië
Lees ook:Amsterdam RAI krijgt grootste zonnedak.
Lees ook:Zonne-energie veroorzaakt revolutie op stroommarkt
Lees ook:Zonnepanelen
Lees ook:Blackfriars station, de grootste zonnebrug

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.