Hyundai start productie van auto op waterstof

Hyundai heeft, als eerste autofabrikant ter wereld, de massaproductie aangekondigd van een zero-emission auto op waterstof. Het gaat daarbij om het model ix35 FCEV. “Het is nu van groot belang dat we doorpakken en samenwerken met zowel het Europees Parlement als lokale overheden om snel te kunnen profiteren van deze nieuwe en schone technologie. Binnenkort lopen onze eerste waterstofauto’s van de band. Hyundai levert daarmee een geweldige bijdrage aan een zeer milieuvriendelijke vorm van mobiliteit”, aldus Hyundai’s Senior Vice President en COO, Rushforth.
“We hebben al enkele oriënterende gesprekken gehad met mensen van het ministerie in Den Haag om een aanloop te kunnen nemen naar de introductie van deze bijzondere auto in Nederland”, zegt Hans Kwaad, directeur van de Nederlandse Hyundai-importeur.
De aankondiging van de eerste in serie geproduceerde auto met brandstofcel heeft overal grote indruk gemaakt. “Het ministerie heeft al in kaart gebracht waar de eerste tien waterstoftankstations in Nederland moeten worden aangelegd. Stations die uiteraard aansluiten op het internationale traject. De opening van de eerste nieuwe tankstations – er zijn er momenteel twee in Nederland – wordt al in 2013 verwacht, de rest volgt in 2014 en 2015. Het is nu van groot belang dat we de krachten bundelen, zodat we spoedig de eerste auto’s met een brandstofcel in Nederland de weg op kunnen krijgen”, aldus Kwaad.

Foto: http://www.automotorblog.com

De ontwikkeling van brandstofcelauto’s is een belangrijke pijler in de strategie van Hyundai. De autofabrikant wil in 2020 marktleider zijn in het segment. Volgens Hyundai zullen dan tussen de vijfhonderdduizend en een miljoen brandstofcelauto’s rondrijden. De fabrikanten hebben de kinderziekten uit de technologie opgelost: het rendement is verbeterd (vergelijkbaar met 3,3 liter op 100 km) en de een koude start levert tot -20 graden geen problemen meer op. Nieuwe ontwikkelingen zoals goedkopere accu’s en efficiëntere productie drijven de kosten verder omlaag. Ook de brandstofcel is verder ontwikkeld: hij is 20% kleiner en de levensduur is vergroot in vergelijking met oudere generaties.

Bron: iNSnet

Lees ook:Imago elektrische auto steeds positiever
Lees ook:Seat bouwt auto’s met zonne-energie
Lees ook:4 openbare waterstoftankstations langs Nederlandse snelwegen
Lees ook:6 ‘yellow cabs’ start van elektrisch wagenpark New York
Lees ook:Stijlvol elektrisch rijden met Tesla

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.