MVO Nederland presenteert de 10 MVO-trends voor 2013

MVO Nederland presenteert 10 trends op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Niet alleen bedoeld voor pioniers in duurzaamheid, maar voor heel ondernemend Nederland, van multinational tot kleine ondernemer.

TREND1
MVO wordt serious business.
De toenemende urgentie van duurzaamheidsproblemen dwingt tot een versnelling van MVO-inspanningen. MVO verliest daarmee zijn vrijblijvende karakter en wordt ‘serious business’.
TREND 2
Het bedrijf van de toekomst is een glazen huis.
Went u er maar vast aan: het bedrijf van de toekomst is een glazen huis waar iedereen naar binnen kan kijken. Wie in zijn glazen huis goed voor de dag wil komen, neemt zelf het heft in handen.
TREND 3
Ontwikkelingslanden groeimarkt voor Nederlands bedrijfsleven.
Een groeiend aantal Nederlandse bedrijven waagt de sprong en gaat ondernemen in ontwikkelingslanden. Logisch, want dit zijn de opkomende economieën van de toekomst.

TREND 4
Niet-financiële waarden worden geld waard.
Steeds vaker klinkt de roep om onze economie anders in te richten: door niet-financiële en maatschappelijke factoren mee te nemen in de berekening van kosten. De eerste bedrijven pakken de handschoen op en starten met impactmeting.

TREND 5
Klein is het nieuwe groot.
Wie niet sterk is moet slim zijn. En dat zijn ze, de talloze kleine lokale initiatieven die overal opkomen. De oude gedachte ‘think global, act local’ zit in een stroomversnelling.

TREND 6
Bedrijven voeren ‘Mission Zero’ aan.
De gevolgen van klimaatverandering waren dit jaar duidelijker dan ooit. We zullen onze CO2-uitstoot drastisch terug moeten brengen. Bedrijven nemen hierin het voortouw en gaan over op ‘Mission Zero’.

TREND 7
De samenleving is klaar voor de circulaire economie.
In de samenleving ontwikkelt zich een trend gericht op delen en hergebruiken in plaats van bezitten en weggooien. De stijgende grondstofprijzen helpen ook een handje mee. Dit maakt de circulaire economie steeds aantrekkelijker voor bedrijven.

TREND 8
Ontwikkeling op de arbeidsmarkt verandert relatie werkgever en werknemer.
Ook al is de werkloosheid nu hoog, de beroepsbevolking zal straks fors dalen. Een dilemma voor ondernemers. Tegelijkertijd transformeert werk zich steeds meer tot een ‘way of life’. Dit heeft allerlei gevolgen voor onze manier van werken en leven.

TREND 9
‘Gezonde’ bedrijven zijn in opkomst.
De transitie naar een toekomstbestendig zorgsysteem is alleen mogelijk als we meer inzetten op preventie en gezondheid in plaats van
op ziekte en genezing. Daarom zal het thema gezondheid een steeds grotere rol gaan spelen binnen bedrijven.

TREND 10
Nederlandse duurzame innovatiekracht voedt straks de wereld.
Wereldwijd lijden 870 miljoen mensen honger. Nederlandse bedrijven hebben veel kennis over de grootschalige productie, verwerking, distributie en verpakking van voedsel. Zij kunnen daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het oplossen van de voedselproblematiek.

Lees het trendrapport op www.mvonederland.nl/trends

 

Lees ook:Voedselbedrijven weinig duurzaam
Lees ook:‘Nederland loopt achter met vergroening’
Lees ook:Amsterdams havengebied wordt ‘groener’
Lees ook:Ondanks crisis gaan bedrijven voor duurzaam
Lees ook:Nederland scoort minder op duurzaamheid

Eén reactie op “MVO Nederland presenteert de 10 MVO-trends voor 2013

  1. Bas | Witteboorden.nl

    Wij kunnen ons helemaal vinden in trend 7. Hergebruiken! Mannen krijgen bij aankoop van 2 witte T-shirts gemaakt van 100% biologisch katoen een retourenvelop. Met deze envelop kunnen zij weer 2 oude witte T-shirts terug sturen. Deze T-shirts worden aangeboden voor recycling. Met Witteboorden.nl bieden we verantwoord gemak voor de consument!

      /  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.